Svenska Fotbollsförbundets riktlinjer
SvFF (Svenska Fotbollsförbundet) slår fast att spelarutbildningen i föreningarna ska ta utgångspunkt i FN:s barnkonvention, dvs. utgå ifrån ett barnrättsperspektiv och barnens behov. Konkret innebär detta att föreningarna ska ta hänsyn till barn och ungdomars mognadsnivå för att träning och match ska anpassas till deras fysiologiska, psykologiska och sociala förutsättningar. Idrott för barn ska vara lekfull och allsidig och bygga på barnens egna behov och förutsättningar samt ta hänsyn till barnens olika utvecklingstakt.
Målsättning för utveckling i Bredden FC
I Bredden FC har vi en målsättning för vårt utvecklingsarbete enligt nedan. Vi vill vara öppna med vad vi vill uppnå tillsammans, och hur vi tror att vi ska arbeta för att nå målen. Denna målförklaring kan ses som vår tolkning av hur vi mer konkret lever upp till Fotbollsförbundets riktlinjer i vår förening.
Den övergripande målsättningen för utvecklingsarbetet i Bredden FC är att bygga grupper som tillsammans utvecklar stor spelglädje och lagkänsla. Genom denna sammanhållning och viljan att tillsammans bli bättre hålls lagen ihop i låg- och mellanstadieålder och bildar därefter framgångsrika juniorlag tillsammans med sina välbekanta vänner i närliggande årgångar.
I syfte att nå målsättningen arbetar vid med följande nerbrutna mål:
- Att i alla lägen kunna erbjuda samtliga spelare utmaningar utifrån sin individuella situation.
- Att stärka den kollektiva lagkänslan, och fortsätta sprida budskapet av att det är roligt att träna fotboll i Bredden FC.
- Att alltid ha ett aktuellt, genomtänkt och konkurrenskraftigt träningsupplägg som sporrar och utvecklar spelarna.
- Att inrymma såväl topp som bredd och kunna delta i samtliga Sanktan-nivåer (insteg, lätt, medel, svår) utan att permanenta grupper i laget.
Individanpassning, Nivåindelning & Toppning
Det finns en rad olika tolkningar av vad nivåindelning, individanpassning respektive toppning egentligen innebär, och det är därför viktigt att reda ut begreppen, och också tydliggöra hur vi ser på respektive område.
Individanpassning
Detta är något som rekommenderas av Svenska Fotbollsförbundet för att leva upp till en utgångspunkt ifrån barnens behov:
”För att utvecklas behöver spelarna utmanas. SvFF rekommenderar att tränare använder sig av så kallad individanpassning, alltså utmaningar som baseras på spelarnas aktuella färdighets-, kunskaps- och mognadsnivå. Dessa utmaningar bör ges i den träningsgrupp spelarna befinner sig i och olika former av cementerade nivåindelningar bör undvikas”
Nivåindelning
Nivåindelning är det som ofta brukar kallas utvecklingslag eller akademilag och innebär att man skiljer spelarna åt i olika grupper, ofta i tidig ålder. Enligt Fotbollsförbundet så är riskerna med nivåindelning att föreningarna enbart nivåindelar baserat på fysisk mognad, att vi får lägre förväntningar på de spelare som för tillfället ligger efter och att vi inte drar nytta av de mervärden som mixade grupper ger. Dessutom riskerar vi att skapa höga förväntningar på elitgruppen med hög press på barnen som följd.
Toppning
Toppning innebär att man låter de spelare som är längre fram i utvecklingen spela mer tid än andra under match, helt enkelt de som anses vara bäst, för att nå kortsiktig framgång (vinna matchen eller cupen).
Förhållningssätt till individanpassning, nivåindelning & toppning i Bredden FC
I Bredden FC tar vi avstånd från all form av toppning, då detta förutom att vara emot utgångspunkten i barnperspektivet också direkt skulle motverka vårt syfte att så många som möjligt ska finna glädje i fotbollen och fortsätta så länge som möjligt. Detta gäller såväl de som skulle få spela mer som de som skulle få spela mindre.
Vi ser (bland flera andra) följande argument mot toppning:
- De spelare som ligger längst fram just nu utvecklas initialt men får samtidigt en enorm press.
- De spelare som just nu ligger längst bak får inte samma utvecklingsmöjligheter och känner inte att de bidrar eller är en del av gruppen.
- De spelare som liger längst fram just nu har ingen fallskärm när det börjar ta emot och andra passerar dem i utvecklingen.
- Det ger konsekvensen att fler spelare slutar från bägge kategorier.
- Det segregerar gruppen/laget och skapar sämre social trygghet på träningarna.
Vad gäller nivåindelning så delar vi SvFF:s syn på att skapande av akademilag och utvecklingslag är en elitsatsning som är fel med utgångspunkt från barnens behov men även ur ett utvecklingsperspektiv. Om vi cementerar grupper så hindrar vi dels barnen från att spela tillsammans och umgås och dessutom tar vi inte hänsyn till att barnen utvecklas och mognar i olika takt, vilket gör att vi tappar spelare som skulle kunna blomma senare.
Även när det kommer till individanpassning så är vi helt på samma linje som fotbollsförbundet. Om vi ska utgå ifrån barnens behov så behöver vi också ta hänsyn till att de mognar i olika takt och utvecklas på olika sätt. Vi försöker därför i den mån det är möjligt att individanpassa träning och matcher så att våra spelare får spela utifrån sin egen spelförmåga och på så vis utvecklas så mycket som möjligt.
Individanpassning handlar om svårighetsgrad i övningar och jämnhet i gruppen, inte att vissa får mer eller mindre tid på spelplanen (jmf ”toppning”). Vi har heller ingen statisk gruppindelning, utan vi är ETT lag, där man utgår från närvarande deltagares spelnivå vid varje tillfälle.
Eftersom det ofta förekommer missförstånd gällande individanpassningen, så kan det vara värt att klargöra vårt syfte med den:
- Att få så många som möjligt att spela fotboll så länge som möjligt.
- Våra spelare ska ofta känna att de lyckas på träning och match och få en positiv upplevelse av fotboll.
I en förening som vår där vi får nya spelare, och samtidigt har ett antal som har spelat länge, så vore det fruktansvärt orättvist mot bägge grupperna att låta dem träna på övningar med samma svårighetsgrad eller spela matcher mot samma motstånd. Detta skulle bara leda till att spelare ifrån bägge grupperna skulle sluta eller söka sig någon annanstans.
Sammanfattning
För att så många som möjligt ska vilja spela fotboll så länge som möjligt i Bredden FC behöver vi alltid arbeta med ett individanpassat upplägg. Anpassar vi oss efter de som ligger längst fram så blir det för stor utmaning för de som inte kommit lika långt, och då slutar de för att de känner sig otillräckliga eller för att det är för svårt. Anpassar vi oss efter de som ligger längst bak, så tröttnar de som ligger längst fram och söker sig till andra klubbar, för att de inte får möjlighet att utvecklas hos oss. Det viktiga är att hela tiden påminna sig om varför vi har individanpassningen, dvs inte för att nå vissa resultat, utan för att vi utgår ifrån barnens behov. Dessutom behöver vi hela tiden ha med oss att barnen utvecklas och mognar i olika takt och därför behöver vi alltid se till att inte cementera grupperingar.
Slutligen är det viktigt att poängtera att de övningar vi kör på träningarna och de matcher vi spelar bara är en liten del av all den tid vi spenderar tillsammans. För att bygga lagsammanhållning är det minst lika viktigt att ses och umgås som ett lag mellan matcherna och före och efter träningarna, mellan övningarna osv. Allt på träningen är inte nivåindelat, och vi startar och slutar alltid tillsammans oavsett vilka grupper som sedan gör vilka övningar. Om vi åker på cup med två lag så tittar vi alltid på varandras matcher, oavsett indelning och vi ska arbeta aktivt för att man inte heller umgås segregerat i lagen mellan matcherna.